شناخت‌نامه

در شناسنامه: علی حسینی نقیبی
متولد هفتم اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۶۱، تهران
فارغ التحصیل رشته‌ی گرافیک از هنرستان صداوسیما و دانشکده‌ی شهید رجایی لاهیجان
فارغ التحصیل مدرسه‌ی کارگاهی فیلم‌نامه نویسی حوزه‌ی هنری
شروع کار حرفه‌ای مطبوعاتی از ۱۸ساله‌گی در روزنامه‌ی حیات نو و ماهنامه‌ی گزارش فیلم به عنوان منتقد فیلم و عضو هیأت تحریریه
شروع کار حرفه‌ای در سینما از ۲۳ساله‌گی با نوشتن فیلم‌نامۀ چه کسی امیر را کشت

نقدهای سینمایی نقیبی در نشریات سینمایی تخصصی چون مجله فیلم، فیلم و سینما و ماهنامۀ ۲۴ و روزنامه‌هایی چون روزنامه شرق، همشهری و ایران منتشر شده که برای آنها از جشنواره‌های مختلف مطبوعاتی جوایزی نیز گرفته‌است. او در راه‌اندازی مجلات و روزنامه‌های متعددی در دهه‌ی هشتاد نقش داشته و در هیأت‌های داوری منتقدان در عرصه‌های مختلف نیز عضو بوده. نقیبی هم‌چنین از ابتدای دهۀ ۹۰ تا نیمۀ سال ۹۲ سخن‌گو و عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بوده و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی و سخنگوی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران است.
فعالیت‌های مطبوعاتی نقیبی در دهه‌ی نود، عضویت در تیم‌راه‌اندازی و معاونت سردبیر روزنامه هفت صبح تا پایان سال ۹۲، راه‌اندازی و دبیری تحریریه روزنامه سینما (به سردبیری فریدون جیرانی) در سال ۱۳۹۴ و سپس سردبیری آن همراه با ماهنامه‌ی سینمایی بلیت در ۱۳۹۶ است. او در حال حاضر معاون سردبیر روزنامه‌ی ایران است و ضمیمه‌ی آخرهفته‌ی ایران‌جمعه را در همین روزنامه سردبیری می‌کند.

نقیبی در سال ۱۳۹۴ رسانه‌ی تصویری آرت‌تاکس را راه‌اندازی کرد که تولیدکننده‌ی محتوای ویدیویی در فضای وب فارسی‌ست. او هم‌چنین در ۱۳۹۵ فصل اول برنامه‌ی سینمایی تصویری آپارات‌چی را در آپارات راه‌اندازی و سپس تاک‌شوی مستقل خودش را با همان روش و به نام مولن‌روژ در همین سایت به‌عنوان تولیدی از آرت‌تاکس راه‌اندازی کرد. نقیبی به‌عنوان فعالیت جنبی و به‌دلیل تحصیل در رشته‌ی گرافیک، عکاسی و طراحی هم می‌کند. جدا از انتشار این آثار در رسانه‌های مکتوب و اینترنتی، دو نمایشگاه از عکس‌های او در این سال‌ها در تهران روی دیوار رفته و چند پوستر فیلم را نیز نظیر پوستر فیلم‌های جایی دیگر و رضا طراحی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید